© 2019 Thuis in Eigen Lijf  |  T 06-20775787  |  thuisineigenlijf@gmail.com  |  Achtertseweg 3, 5392 CE Nuland  |  KvK 17241876 | AGB code praktijk 90-15283    privacyregelement 

Yin Yoga lessen

Yin Yoga is de weg naar binnen in jezelf

Yin yoga is de weg naar binnen in jezelf, je eigen lichaam (opnieuw) verkennen en aandacht geven.


Deze vorm van yoga richt zich voornamelijk op het versterken en versoepelen van bindweefsel en gewrichten. Met het actiever maken van bindweefsel zorg je voor het verbeteren van weerstand, een flexibeler, energetisch stabieler, beweeglijker en uiteindelijk sterker lichaam.

De yogalessen zijn geschikt voor iedereen, met of zonder yoga-ervaring. Je hoeft geen topsporter of ballerina te zijn. Ieder heeft zijn eigen redenen om yin yoga te beoefenen.



    

Motieven om Yin yoga te doen kunnen zijn:

  • ontspanning zoeken,                 

  • slaapproblemen hebben,

  • uit het hoofd komen,

  • lichamelijke klachten willen verminderen als je bijvoorbeeld fibromyalgie of reuma hebt,

  • problemen aan rug, heupen, heiligbeen en/of bekken willen aanpakken,

  • een zittend beroep hebben,

  • meer symmetrie in het lichaam brengen doordat het lichaam vaak éénzijdig belast wordt,

  • rustmomenten zoeken,

  • gezonder ouder willen worden.

Meditatie en activerend

Yin yoga is een meditatieve vorm van yoga en geeft ruimte in het lichaam en daardoor ook in de geest. Yin yoga beoefen je door je lichaam in een bepaalde pose te brengen. Vaak gebeurt dit liggend of zittend op een mat. De houdingen worden op een passieve, intense manier ondergaan en tussen 2 en 5 minuten aangehouden. Hierdoor ontspannen de spieren waardoor het bindweefsel opgerekt en gestimuleerd wordt. 

Het effect is dat de gewrichten beweeglijker en actiever worden, wat weer tot gevolg heeft dat er meer opening en ruimte in je lichaam ontstaat. Vooral rond het gebied van heupen, heiligbeen en de gehele rug incl. nek en schouders wordt soepeler.

Doordat meer ruimte ontstaat tussen de gewrichten kan het kraakbeen zichzelf herstellen. Het is een goed alternatief voor gewrichtsdistractie bij artrose.

Met het actiever maken van bindweefsel zorg je voor het verbeteren van weerstand en de energetische balans. Ook herstel je, indien van toepassing, sneller na fysieke of mentale problemen. 

Als je langere tijd in een yogahouding blijft, heeft deze vorm van yogabeoefening een meditatief en rustgevend effect op je.

Yin yoga vermindert de klachten van

  • pijn onderrug (o.a. vastzittende SI-gewrichten en hernia)

  • overspannen zijn;                     

  • stress;         

  • concentratieproblemen en piekeren;

  • migraine;

  • obstipatie;

  • lusteloosheid en vermoeidheid;

  • depressie;

  • burn-out;

  • heupen, bekken en bekkeninstabiliteit;

  • overgang en menstruatie;

  • artrose, reuma en fybromyalgie;

  • schouder en nek zoals bijvoorbeeld frozen shoulder

  • pijn aan knieën en enkels

Het effect van Yin yoga is, dat:

  • spieren ontspannen en het bindweefsel wordt opgerekt en gestimuleerd. De gewrichten worden beweeglijker en actiever, in het bijzonder rond het gebied van heupen, heiligbeen en de gehele rug incl. nek en schouders. Het gevolg is dat je een soepeler lichaam krijgt.

  • er meer ruimte ontstaat tussen de gewrichten, waardoor het kraakbeen zichzelf  kan herstellen. Daarom is yin yoga een goed alternatief bij artrose.

  • je leert om met je aandacht bij jezelf te blijven, te voelen wat zich aandient, en echt ruimte kunt maken voor wie jij bent.

  • je leert onthaasten van de snelle en talloze prikkels die je in het hedendaagse leven krijgt. Met andere woorden: je gaat stress verminderen en je ervaart meer innerlijke rust.

Kosten en Locatie Yin yoga

1 lesblok van  10 lessen: € 100.00 (12 weken geldig)
losse les: € 13.00
proefles: gratis

De Hazenkamp, Kloosterstraat in Nuland

Yoga lessen worden niet vergoed door de zorgverzekering.

  • Black Facebook Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Pinterest Icon